søndag 3. april 2011

Fotografiske forteljingar

I går kjørte jeg til Modalen, en drøy times kjøring fra Bergen, for å se på fotoutstillingen "Fotografiske forteljingar".

Modalen er stedet Gud glemte. Det føles i alle fall sånn når tåken henger helt ned i grøftekanten i Romarheim. Da jeg tok av fra hovedveien, oppdaget jeg at veien jeg kjørte på stedvis var mer eller mindre forsvunnet. Brøytet bort under den harde vinteren, og sannsynligvis også skylt bort av nedbør. Enkelte steder hadde store isblokker falt ned fra fjellsiden, og jeg tok meg i å tenke "dette kan umulig gå bra"...

Vegen er smal og svingete, der den slynger seg langs fjellsiden - men endelig skimter jeg konturene av Mo i Modalen. Det første som møter meg er et stort grustak - ikke spesielt vakker velkomst. Jeg kjører over den smale broen ved kirken, og parkerer utenfor Mobryggja. Regnet siper ned, bakken er isete og glatt. Uvant, siden det ikke er en snøflekk igjen i Bergen.








Om det er grått og trist ute, så gjør det kontrasten ved å entre Mobryggja enda større. Innenfor døren møtes jeg av cubanske rytmer og en herlig middagslukt siver ut fra kjøkkenet. Veggene er dekket med islandsk kunst - og selvsagt bildene til Lars. Bilder fra hele verden, fra hans reiser og opplevelser i inn- og utland. Han har en egen evne til å fange øyeblikkene, til å se detaljene og finne det vakre i det alminnelige.
Her er noen glimt fra utstillingen:








Takk Lars, for omvisningen og ikke minst den gode klemmen og samtalen.
Jeg er kjempestolt av deg!!


2 kommentarer:

  1. Tusen takk, Tone. Ordene dine treffer og de gjør meg glad i sjelen!

    SvarSlett
  2. Selv takk Lars, du gir meg kreativitet - jeg får lyst til å leke med ord når vi har snakket sammen :)

    SvarSlett