onsdag 20. april 2011

Ut mot havet...

...det er dit jeg skal. I morgen.
Da starter påskeferien på ordentlig, og jeg gleder meg til å kjenne sjøluften igjen.
Vi har jo sjøluft i Bergen, det er ikke det. Det er bare noe spesielt når man reiser helt ut i havet.
Nærmere bestemt ytterst ute i sognefjorden.

Det tar ca 2 timer fra Bergen til Rutledalen, der fergen går videre til Krakhella i Solund kommune.
Mors barndomshjem ligger her, og det er dit jeg drar. Slike steder er balsam for sjelen. Helt ut i havet, der både nordavind og sønnavind bruker krefter året rundt. Måkene som skriker optimistisk, bølgene som skvulper mot svabergene. DA senker skuldrene seg og jeg finner ro.

Det skal bli deilig å jobbe i hagen, rydde opp etter vinteren og garantert felle noen trær. Det hører liksom med på denne tiden av året.
5 dager med slikt gjør godt for en sliten skrott. Og hvis værmeldingen slår til ser det ut til å bli en drømmepåske.

Jeg gleder meg :)

Solund

1 kommentar: