torsdag 28. februar 2013

I gode og onde dager

Foto:nrk.no


Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke kommentere bruddet mellom Tone Damli og Aksel Hennie.
Rett og slett fordi jeg ikke er opptatt av slikt.
Men så er det media da, som oversvømmes av denne saken. Det er jo komplett umulig å åpne aviser eller nettaviser uten at dette er toppsak.

Hvordan i all verden ble det slik?
Hvorfor er et brudd mellom to kjendiser så viktig at det danker ut det meste av elendighet i resten av verden?

Det er jo alltid trist når et forhold tar slutt, spesielt for dem det gjelder.
Vi vet alle hvor vondt det er å ta den beslutningen, og har i grunnen mer enn nok med oss selv i en slik situasjon. Jeg tør ikke tenke på hvor vondt det må være å få bruddet klint utover avisforsider, nettaviser, blogger, twitter, facebook, radio og tv.

Men, så har det seg jo sånn at Tone og Aksel har stilt opp på mer eller mindre alt av røde løpere de siste årene. Det er vel ikke en film, konsert, moteshow eller kjendisfest de har gått glipp av.
I tillegg har de brettet ut forholdet sitt i magasiner, aviser, blogg, twitter og tv-program.
De har invitert hele Norge inn i sin verden, de har kysset og klemt, forlovet seg,  tvitret og blogget i all offentlighet. Hvordan kan man da forvente at ikke nordmenn vil vite hva som har skjedd?

Saken topper seg når blogger Christian Burmeister publiserer et innlegg på sin blogg med påstander om utroskap, og blir «tvunget» til å slette innlegget av advokat Elden som truer med søksmål på vegne av Tone Damli. Norge er vel ikke helt klar for en kjendissladderside ala Perez Hilton helt enda.
Jeg er ingen juridisk ekspert, så jeg kan ikke uttale meg om grunnlaget for søksmål her. Men hva om noen av ryktene er sanne? Jeg skjønner at også kjendiser har rett til privatlivets fred, men har ikke Tone og Aksel opphevet den retten i form av å være så åpen i alle medier om de gode dagene?
Jeg synes det er en smule naivt å tro at ikke sladder også når mediene. Sosiale medier er kommet for å bli, også i onde dager.

Tiden vil vise om det er hold i noen av ryktene som svirrer rundt i redaksjoner i hele landet og på sosiale medier. Personlig bryr jeg meg ikke om hvem som har vært utro med hvem. Jeg er mer opptatt av den prinsipielle debatten om hva som kan og bør postes på sosiale medier både i gode og onde dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar