fredag 25. november 2011

Tenners gnissel

Helt siden jeg plantet tennene i grusen under en fotballkamp på 80-tallet, har jeg hatt "falske" fortenner.
Først var de av plast, siden skoletannlegene ikke akkurat brukte det dyreste alternativet den gangen.
Så, på 90-tallet skiftet jeg dem ut med porselen - og jeg har vært kjempefornøyd med det.

Men, så har det seg sånn at jeg visstnok skjærer tenner om natten.
Jeg aner jo ikke, for jeg sover som en stein. Men tannlegen peker og forteller, og jeg skjønner at hun har rett. Så nå måtte jeg altså gjøre noe med det som tannlegene kaller "toerne", altså de to tennene på utsiden av fortennene.
Det blir porselen denne gangen også, til den nette sum av kr. 5500,- pr. tann!!!
Men så kom tannlegen med gladnyheten, siden jeg skjærer tenner - så dekker NAV 3200,- pr. tann.
Så her snakker vi 2 for prisen av 1! Ikke dårlig!

I går satte jeg meg altså i tannlegestolen for å begynne arbeidet. Det er da tannlegen sier: Nemi, vi har tenkt litt, og du burde kanskje skifte fortennene også. Det er jo snart 20 år siden de ble satt på, og de bør skiftes.
...og NAV dekker dem også!

Javel, så gjør vi vel det da!
Tannlegen skrider til verket. Bedøver, pirker, og borrer....og borrer.....og borrer!
4 tenner som slipes ned - og så får jeg endelig skylle munnen.
Vel er jeg bedøvet, men jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen min når jeg forsiktig kjenner på fortennene med tungen. Det føles som om jeg har gigantiske kratere mellom de fire tennene.
Og plutselig lesper jeg når jeg skal snakke. GRØSS!!!

Tannlegen bare smiler når hun ser ansiktsuttrykket mitt. Slapp av, sier hun, vi skal sette på midlertidige tenner, så du vil ikke se så stor forskjell frem til de nye tennene kommer om en uke.
Jeg lener meg tilbake i tannlegestolen, fremdeles ikke helt overbevist.
Og det ser jo tannlegen, for hun sier bare: Nei, Nemi, du får IKKE se i speilet hvordan det ser ut nå!!

Nå i ettertid er jeg egentlig glad for det, for de midlertidige tennene ser helt grei ut de.
Ikke som mine gamle selvsagt, men jeg skal jo bare ha dem i en uke.
For da skal dollargliset på plass - yihaa!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar