mandag 29. april 2013

Bikram yoga - en fersk yogi's bekjennelser

En lørdagskveld, sånn et stykke ned i champagneflasken, kom en venninne med følgende spørsmål:

"Dere skal ikke være med meg på bikram yoga, jenter??"

Yoga hadde jeg jo hørt om, men bikram??
Bikram yoga er altså hot yoga. Det betyr yoga i et rom som er oppvarmet til rundt 40 grader.
Behagelig nok tenkte jeg, så klart jeg er med!!

Heldigvis ble jeg advart litt på forhånd, så jeg stilte i kort tights og singlet, og med et par håndkler.
I tillegg fikk jeg beskjed om å drikke MYE vann hele dagen, med det resultatet at jeg løp på do hele tiden.
Da jeg kom til yogasenteret ble jeg godt tatt i mot - jeg fikk til og med en liten omvisning i lokalene, og beskjed om å legge meg inn i yogarommet når jeg var klar.
Det viktigste var at jeg ble i rommet hele timen (90 minutter), selv om jeg ikke klarte alle øvelsene.

Greit nok, tenkte jeg, dette skal gå fint.


Selve timen foregikk på engelsk, og som fersk yogi ble jeg plassert på bakerste rad. Kun erfarne yogier på første rad. Veldig greit egentlig, for da kan du se hvordan yogiene foran deg gjør øvelsene.

Jeg kikket meg forsiktig rundt i salen før vi begynte, og fikk nesten sjokk. Bekledningen på de fleste damene var minimal, noen kun i sports-bh og hipster - og med valker og celulitter i fritt fall. Sjokkerende herlig! ...og modig, tenkte jeg.
Men etter ca 40 minutter skjønte jeg hvorfor de hadde så lite klær på! Hele kroppen min var kliss våt av svette og de få plaggene jeg hadde på var gjennomvåte. Jeg hadde bare lyst til å rive av meg klærene og gjøre yoga naken!!!

Øvelsen du ser på bildet her ser jo enkel ut, ikke sant?
Tro meg, den er ikke enkel i det hele tatt.
Du skal altså stå på ett ben med låst kne, så skal du ta tak i høyre fot med høyre arm og lene deg fremover med venstre arm strak ut - og når du ser deg i speilet skal du kunne se tærne komme opp bak hodet!!! For meg som er tidligere fotballspiller var det komplett umulig. I tillegg var det utrolig vanskelig å holde fast i foten når svetten bare rant. Men jeg fikk det da til på et vis.

Mot slutten av timen kjente jeg at kroppen gikk tom for krefter, og de siste minuttene bare lå jeg på matten, mens jeg prøvde å ignorere blæren som skrek at jeg måtte komme meg på toalettet. Jeg kunne meditert der jeg lå på matten, men jeg hadde mer enn nok med å puste. Jeg ville bare ut i frisk luft!
Jeg ville bare kjøle meg ned! Men jeg ble værende...

Bikram yoga består av 26 øvelser og 2 pusteøvelser som man bruker 90 minutter på å gjennomføre. I rommet vi brukte var det 44 grader - helt sinnsykt varmt. Jeg tror aldri jeg har svettet sånn i hele mitt liv.



Selv etter en avkjølende dusj svettet jeg, og jeg hadde en følelse av at jeg aldri kom til å få normal kroppstemperatur igjen. Der og da tenkte jeg at dette skal jeg aldri gjøre igjen!
Men om natten sov jeg som en stein og våknet med en utrolig energi dagen etterpå.
Litt støl i noen muskler selvsagt, men annet er ikke å vente.
På bikramsenteret sa de at jeg burde gå 3 ganger i uken, men det blir det vanskelig å finne tid til for min del. Men jeg skal tilbake igjen - kanskje allerede denne uken :)

1 kommentar:

  1. Ha ha så herlig. Endelig fikk jeg lest dette innlegget som dere snakket om på 17mai. Har du vært tilbake på swetty yoga igjen Nemi?

    SvarSlett